lördag 4 maj 2019

Är jag en gentleman-ett erkännande

För mig är den borne gentlemannen, filmstjärnan Cary Grant (1904-1986). Ingen kunde som han bära upp en flott garderob-från kostymer, kavajer till polotröjor. För inte tala om köra vespa med stil. 
I Rom eller var det Paris? 
På bönpallen, Audrey Hepburn (1929-1993). Bara en sådan sak.
Hur är jag själv då? 
Enligt reglerna är en bra hudvårdsrutin grundläggande för ett välvårdat utseende. Jag mår numera alltid bäst som nyrakad. 
Lödder och hyvel, givetvis. 
Efter rakningen smörjs ansiktet in med den fuktighetsbevarande krämen, Canoderm. Rena medicinen för huden. Blir mjuk och go. Används också med fördel på landets hudkliniker. Därför går alla parfymer i ansiktet bort. Därmed minimeras risken för irriterande röda blemmor i ansiktet. 
Rena och stiliga kläder är alltid ett plus. 
Här får jag problem med sista biten. 
Stiliga kläder. 
Hänger på mig det som finns närmast mig. 
Trist. Där brister jag verkligen. 
Förlåt Cary Grant. 
Andra sidan känner jag mig felplacerad som en elefant i frack.
Trimmade ögonbryn? 
Ja, trimmas av Pernilla när hon klipper mig. 
Doftar mest tvålen som nio av tio filmstjärnor använder: Lux toalettvål. 
Sämst. 
Jag snusar. 
Drar ner utrustningen avsevärt.
Till slut. 
Öppnar alltid dörren för damen. Här hör jag redan protester från hustrun. Sammanslagningen ger bilden: Jag är en gentleman. 
Ibland. 
När jag vill. 
Och kommer ihåg. 
Andra sidan gör nu Robert Redford (1936-) sin sista roll i filmen, ”Den siste gentlemannen”. Sedan är det alltså slut med gentlemännen. Saknad av en och annan kvinna. Trist. Jag får köpa nya kläder.

Inga kommentarer: