fredag 11 januari 2019

Ungdomarna nobbar Facebook för Snapchat-känner mig mossig

Här är bilden av mig i ungdomarnas värld på nätet. I Snapchat förvandlar mitt barnbarn, Alva 13 år, farfar till en grobian. 
Snapchat! 
Det är alltså här som 99 procent av alla flickor mellan 12-15 år håller till. Pojkarna är inte mycket sämre. 
Pluggar in på Wikipedia, att applikationen 2015 hade nästan sex miljarder videovisningar varje dag. 100 miljoner dagliga användare. Läser vidare: 
”Användarna kan ta bilder eller spela in videoklipp och sedan lägga på filter, stickers, text eller rita på dem. Dessa kallas "snaps" och kan sedan skickas till vänner eller läggas upp på användarens "story". Användaren kan välja hur länge mottagare kan visa deras snaps, mellan 1 och 10 sekunder, varefter bilden försvinner från mottagarens skärm såvida denna inte valt att ta en skärmdump.” 
Det är alltså Snapchat som gäller. 
Facebook är ute. 
Ratas av ungdomarna. 
”Stämmer”, bekräftar Alva för mig. 
Facebook går alltså mot en dyster framtid. Om inget görs. Facebook har gjort sina försökt köpa upp Snapchat, men fått nobben. Prislappen inte att leka med, närmare 160 miljarder svenska kronor. Om inte mer. 
Rätt kul att få vara grobian för en stund. Dessutom gratis. Den tekniska utvecklingen stormar fram. Farfar har all rätt i världen få känna sig lite mossig.

Inga kommentarer: