fredag 25 januari 2019

Stolpsång i centrala Lomma

Det här är Anna. 
En gång i tiden drev hon Doris i Lomma. En mycket populär klädbutik för damer i den rätta åldern. 
 På bilden tester Anna sångrösten med stolpsång på Centrumtorget i Lomma. ”Den rösten var inte mycket att ha,” sa hon, skrattade och skuttade vidare. 
Centrala delarna av Lomma har nämligen utsatts för en aggressiv värvningskampanj efter blivande körsångare. 
Raggningslappar fladdrar från varje stolpe. 
Liten som stor. 
Bakom kampanjen står VocalLife som är en internationell organisation med musikal-och filmkörutbildning. Basen(hrm...) finns i Lund. 
Projektet i Lomma startar vecka sju i Folkets Hus. 
Pengar kostar det också. Något som inte framgår av lapparna på stolparna. En pensionär får punga ut med 1190 riksdaler. 
Jag tror jag håller mig till PRO-kören. Där betalar man endast 350 kronor för en termin. Jag spar alltså 840 spänn, på att sjunga upp mig tillsammans med körledaren Bodil Wirén. Det går också alldeles utmärkt nöja sig med stolpsång som Anna. 
Det är nämligen helt gratis och jag sjunger som Kal P. Dal: 
”Jag vet, det är bara rock’n’roll 
Men jag kan li det, jag kan li det, jag kan li det liaväl 
Li det, jag kan li det, jag kan li det liaväl”

Inga kommentarer: