onsdag 16 januari 2019

Stefan Löfven trollar

Malmöbon, Hector El Neco (1900-1965), var min barndoms stora idol som trollkonstnär. Är så fortfarande, faktiskt. 
Det var inte bara vita kaniner som trollades fram ur hatten. Även glödande cigaretter från munnen. Hans förmåga plocka sedlar i luften förbluffande. Hans fingerfärdighet visste inga gränser. 
Jag kom och tänka på Hector, när Stefan Löfven (s) nu kommer röstas fram som statsminister på fredag.
Målgång i regeringsbildningen.
Vänsterpartiet vek till slut ner sig. 
Därmed har Löfven gått i land med ett svårt trolleritrick: spräcka Alliansen samt sy samman en ny maktstruktur i svensk politik med l, c, s och mp. 
Jag tror även, Hector El Neco, hade applåderat. Hur det sedan kommer att gå, är en annan historia. 
Själv har jag valt följa den här resan-se löpsedlar här nedanför-på ett annorlunda vis. Trött som jag blev på alla dessa beservissar till politiska journalister som dog i ett hav med felaktiga spekulationer. 
När vi som mest behövde undersökande journalistik, fanns det ingen. Sveriges ledande grävredaktion, Uppdrag granskning, har som exempel valt idag visa en tiggares död. 
I detta dödläge för journalistiken, har jag valt lyfta med lite kluriga löpsedlar. 
Min utkikspost till det stora hela, är mitt hem i Lomma. Bara det ett trolleritrick som, Hector El Neco, hade gillat. 
Hokus-Pokus, på er.

Inga kommentarer: