måndag 10 mars 2014

Svenskt lånerekord: Biblioteksboken lämnades aldrig tillbaka

Vi är nog rätt många som missat någon vecka med att lämna tillbaka en lånebok från biblioteket. Förr fick man böta några kronor. I dag är beloppet en tia för en missad vecka. Faktum är att i min boksamling har jag några riktiga klenoder av glömska. Det är arvegods från min pappa som gick till de sälla jaktmarkerna för mer än 20 år sedan.
Jag läste ovanstående artikel i förra veckan. Det var någon som dumpat en 44 år gammal lånebok på ett bibliotek. Bötesbeloppet hade i så fall hamnat på närmare 23 000 kr. 
Nyheten om boken, ”Strindbergs brev”, fick riksgenomslag. Nu är det här småpotatis. 
Jag fann nämligen i min bokhylla bland Strindbergs samlade verk från 1927, Waldemar Hammenhögs, ”Pettersson & Bendel”. 
Romanen gavs ut 1933 och blev en succé. Filmades senast av Hasse Alfredson 1983.
Något år senare lånade min pappa boken på Snöstorps Folkbibliotek utanför Halmstad. Pappa växte nämligen upp i området. 
Boken som i dag fått rasistiska förtecken lämnades aldrig tillbaka. Det handlar om lånetid av 80 år. 
Bötesbeloppet hamnar i dag på över 80 000 kronor. Rekord för en lånebok. 
Problemet är att varken Snöstorps Folkbibliotek eller min pappa finns i livet längre. 
Fallet är preskriberat. Tur det. 
Fast ett snyggt svenskt rekord är det allt. 

Inga kommentarer: