fredag 14 mars 2014

Kampen om konsumenterna i Lomma trappas upp!

Här sitter jag med ett kilo kassler för 24,95 kronor i truten. 
När vi 1974 döpte vår ena son, blev det kassler till dopmiddag. Det var rysligt fiiint på den tiden. 
Kasslern köpt i Danmark för 39 svenska kronor. I dagens penningvärde är det 221 riksdaler. Normalpriset för kassler i Sverige för 40 år sedan låg på 60-70 kr/kg. I dagens penningvärde 341 till 397 kr/kg. 
Förstå att jag biter hysteriskt i en bit kassler för futtiga 25 spänn kilot 2014.
Köpt i dag i Lomma. Det råder nämligen priskrig i byn.
Orsaken är att det sitter grå trista pappersark för fönstren till Konsumbutiken. 
Nerlagd. 
Coop öppnade i stället en ny stor fin butik vid Centrumtorget. Startskottet blev semlor/fastlagsbullar för en tia. 
De övriga butikerna i Lomma antog den kastade handsken. 
I dag råder det ett fullt utvecklat priskrig. 
Till glädje för oss konsumenter. 
Vinnaren denna veckan är Hemköp med kasslern. 
Super-duper-pris!
Supermarket öppnade annars också starkt. Fläskkarré. Skivad med ben för endast 25 kr/kg. 
Jag for givetvis dit, gniden som jag är, men partiet tog slut med en gång. Lommaborna helt galna. Karrérusning. I stället matchades två paket vetemjöl à 2 kg/styck, för 15 kr. Det kändes inte alls bra att bli blåst på fläskkarrén. Vem orkar kånka hem mjöl mer än bagaren?
Lidl verkade ta kriget med ro. 
I en hylla smög i all tysthet små flaskor Nivea Roll-On. Skyddet mot stinkande armhålor för 21,90 stycket. 
Alla andra i byn är mer än 3 riksdaler dyrare. Jag köpte fyra. Tjänade över 12 spänn. Det är inte att förakta. 
Det är härligt med priskrig. Inte minst mår vi pensionärer jävligt bra av det.
FOTNOT. Något lurt med Lidl. På hyllan med Roll-On stod det något över 18 kronor. Jag ser på kvittot att jag möjligen har blivit blåst. Jag får klaga.

Inga kommentarer: