fredag 7 mars 2014

”Snåljåpen Region Skåne”

Jag tycker jag har en rätt så bra koll på omvärlden. Följer hur Carl Bildt jobbar på för att få glänsa i storpolitiken. Dopade skidåkare som måste dopa sig för de lider av svåra sjukdomar. Annie Lööf som hittade en väljare under en lövhög utanför Norrköping, eller hur det nu var. Men meddelandet här nedanför som jag fann upphängt i Lomma från Region Skåne, har jag totalt missat. 
Sedan årsskiftet har man in fört en avgift på 50 kr för besök hos sjuk- och undersköterska, distriktssköterska och skötare inom vårdcentral och allmänläkarmottagning.  Något som alltid varit helt gratis.
Minst 100 000 svenskar, övervägande äldre personer, har eller har haft bensår. 
Det krävs otaliga besök hos sköterskan på Vårdcentralen för omläggning. Till en början med kan man behöva gå både 2-3 gånger varje vecka. 
Jag vet för jag åkte på ett bensår 2012. Det tog mer än sex månader med otaliga besök, innan förtjusande sköterskor fick ordning på eländet. 
Och det kostade mig inte ett öra. 
I dag kostar det alltså 50 kronor varje gång på Region Skånes Vårdcentraler. 
För pensionärer, inte minst de s k fattigpensionärer, är det här ett dråpslag. 
Den arma lilla pensionen tankas ut. 
Inte nog med det. 
Vid årsskiftet sänktes för övrigt pensionen för alla. 
Tack för kaffet, Region Skåne. 
Girigbukar där. 
FOTNOT: För övrigt. Bensåret på bilderna är mitt eget. Under omläggning. Gratis!

Inga kommentarer: