tisdag 16 mars 2010

Världens främsta violinist som gatumusikant. Funkar det?

Jag är rätt så förtjust i gatumusikanter. Stannar gärna till och lyssnar en stund. Håller man någorlunda klass, kan det bli några kronor i gagehatten.
Tyvärr är de flesta dåliga musiker, speciellt alla de märkliga vindpinade figurer från tidigare öststaterna som spelar hellre än bra. Ofta obegripliga låtar på ostämda dragspel.
Den förnämliga tidningen, The Washington Post, genomförde ett intressant test om mänskligheten förstod sig på god musik.
De placerade helt enkelt ut violiniststjärnan Joshua Bell, 42 år, i tunnelbanan i Washington.

Joshua Bell utsökta musik smekte de stressiga människorna under en hel timme.
Han spelade några av Bachs mest krävande stycken på en violin värd 3,5 milj (!) dollar.
Hur det gick?
Vännen Björne som tipsat mig om storyn skriver:

”Efter 4 min:
Violinisten får sin första dollar. En kvinna kastar myntet i hans hatt utan att stanna.
Efter ca 6 min:
En yngre man lutar sig mot staketet och lyssnar en stund, men tittar snart på klockan och går vidare.
Efter 10 min:
Ett barn i 3-årsåldern stannar, men modern drar honom vidare. (Flera barn stannade men blev utan undantag omgående ivägsläpade av sina föräldrar)
Efter 45 min:
Violinisten har spelat oavbrutet. Endast 6 personer har stannat för att lyssna en kort stund.
Ett 20-tal personer har lagt pengar i hans hatt, men de flesta utan att sakta in. Violinisten fick ihop 32 dollar sammanlagt.
Efter 1 h:
Musikanten slutar att spela och det blir tyst. Ingen lägger märke till att han slutar, ingen applåderar.”


Vännen Björne avslutar med:
”Två dagar tidigare spelade Joshua Bell för utsålda hus i Boston, biljetterna kostade i genomsnitt 100 dollar.”

Resultatet blev alltså att mänskligheten inte förstod sig på musik i världsklass. Lyssna själv på Joshua Bell när han står och spelar i tunnelbanan i Washington.
På YouTube uppskattas han, över 1,7 miljoner har varit inne och lyssnat.

1 kommentar:

Key sa...

Enligt bilden är folk fruktansvärt stressade. Det blir jag också av sån musik :-)