söndag 22 januari 2023

Konsumentyrsel i dyrtider: Isbitar som dödar groggen

 Två isbitar för 45 spänn kan få groggen haverera. Fler isbitar ändå och både du och groggen kapsejsar för evigt. Riktigt så illa är det ändå inte, men bra nära.  
Efter plöjt igenom Coops utbud i Lomma blir man lätt skakig. Det har blivit läskigt dyrt över hela linjen. Allt kött är numera lyxmat. Fisk, frukt, sötsaker, glass, mjölk, grönsaker, smör, ost, ägg, kaffe m m tuggar också den glupska inflationen i sig. Falukorven håller däremot stilen. 
Hur länge då? 
Nej, det är inte kul längre gå och handla. 
När jag svängde ner till frys och kylvarorna, fångade mitt ena öga in en reklamplansch som hängde ner från taket. 
Isbitar. 
Två för 45 kronor. 
Fattas bara detta också. 
När jag sedan läste noga(rekommenderar förstoringsglas), såg jag det rörde sig om 2000 gr påsen med isbitar. 
Groggen överlever. 
Det äger sin konst formulera slagkraftiga reklamskyltar. Såg tossigt ut, minst sagt. 
Det är inte lätt vara konsument i dessa tider. Jag tog min falukorv och körde hem till kaffetåren.


Inga kommentarer: