Förr i tiden
skickade Tidningarnas Telegrambyrå(TT) via teleprintrar nyheterna
direkt in till redaktionerna. Nyheterna kunde också som idag komma
som tips. Eller reportrarnas personliga kontaktnät.
Det funkar
fortfarande utmärkt.
Nyheter kan också ta de mest förunderliga
vägar in till en redaktion. Fast nyheten förr i tiden,
presenterades inte för läsaren till papperstidningen förrän dagen
efteråt.
Under 2000-talet kom de sociala medierna. En nyhet åker ut
på nätet i röda rappet.
Det går fort.
Därför är min nyhet om
att MFF-legendaren, Krister Kristensson, avlidit ett lysande exempel
på hur det kan gå till salighetens år 2023.
Jag fick ett sms.
Helt
i tiden.
Kollade med Kristers anhöriga om det stämde. Vilket det
gjorde. Krister Kristensson dog i hemmet i lördags morse. Jag skrev texten.
Straxt
före klockan 09.00 i söndags morse lade jag ut den tragiska nyheten
på min blogg. Länkade också via Facebook. Sedan hände ingenting.
Inget genomslag alls.
Märkligt.
Då skickade jag ut blogglänken
till diverse stora tidningar. Då blev full fart.
Sydsvenskan körde
ut nyheten kl.09.49, MFF:s hemsida kl. 10.01, Expressen 10.19,
Sydsvenskans Max Wimans krönika 10.28 och Aftonbladet kl. 10.37.
Sedan följde alla andra med i en aldrig sinande ström. Sociala
medier gick bananas.
Andra tider.
Modernare tider.
Visst.
Krister
Kristensson frånfälle fick ett stort genomslag. Den som googlade
fick hur mycket information som helst. Från noll till 100!
Några
exempel från gårdagen, här nedanför.
Sydsvenskan, MFF:s hemsida, Expressen och så
liten del av Google.
Märkligt är SVT Sport:s njugga hantering.
Andra sidan.
Det var ingen f d stjärna i något Stockholmslag som
avlidit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar