måndag 30 januari 2023

Så blev MFF-ikonen Krister Kristenssons bortgång en stor nyhet

 

Förr i tiden skickade Tidningarnas Telegrambyrå(TT) via teleprintrar nyheterna direkt in till redaktionerna. Nyheterna kunde också som idag komma som tips. Eller reportrarnas personliga kontaktnät. 
Det funkar fortfarande utmärkt. 
Nyheter kan också ta de mest förunderliga vägar in till en redaktion. Fast nyheten förr i tiden, presenterades inte för läsaren till papperstidningen förrän dagen efteråt. 
Under 2000-talet kom de sociala medierna. En nyhet åker ut på nätet i röda rappet. 
Det går fort. 
Därför är min nyhet om att MFF-legendaren, Krister Kristensson, avlidit ett lysande exempel på hur det kan gå till salighetens år 2023. 
Jag fick ett sms. 
Helt i tiden. 
Kollade med Kristers anhöriga om det stämde. Vilket det gjorde. Krister Kristensson dog i hemmet i lördags morse. Jag skrev texten.
Straxt före klockan 09.00 i söndags morse lade jag ut den tragiska nyheten på min blogg. Länkade också via Facebook. Sedan hände ingenting. 
Inget genomslag alls. 
Märkligt. 
Då skickade jag ut blogglänken till diverse stora tidningar. Då blev full fart. 
Sydsvenskan körde ut nyheten kl.09.49, MFF:s hemsida kl. 10.01, Expressen 10.19, Sydsvenskans Max Wimans krönika 10.28 och Aftonbladet kl. 10.37. 
Sedan följde alla andra med i en aldrig sinande ström. Sociala medier gick bananas. 
Andra tider. 
Modernare tider. 
Visst. 
Krister Kristensson frånfälle fick ett stort genomslag. Den som googlade fick hur mycket information som helst. Från noll till 100! 
Några exempel från gårdagen, här nedanför. 
Sydsvenskan, MFF:s hemsida, Expressen och så liten del av Google. 
Märkligt är SVT Sport:s njugga hantering. 
Andra sidan. 
Det var ingen f d stjärna i något Stockholmslag som avlidit.




 

Inga kommentarer: