torsdag 24 oktober 2019

Från fiasko till succé: SE-banken nobbade mig 10 miljoner

I gårdagens blogg satt jag och läste om Sarah Emond som ska rädda världen. Idag sitter jag och bläddrar bland tomma sidor. 
SE-banken ville inte satsa 10 miljoner på min idé om en medicinsk tidning. Projektet skulle sjösättas 1991, alltså för 28 år sedan. 
Jag kopplade in en journalistkompis som var bra på siffror. Dessutom en rutinerad journalist. Han genomförde en förnämlig uträkning av hela upplägget: alla kostnader in i minsta detalj redovisades. 
Namnet på tidningen glasklart, Dina Mediciner alternativ Din Medicin. På marknaden fanns ingen sådan här tidning. 
Vi var eld och lågor. 
Vi skulle bli först ut på banan i Sverige. Det fanns bara en inte så liten hake. För ro projektet i land behövde vi låna upp 10 miljoner kronor, närmare 14 600 000 år 2019. Eftersom vi inte begrep bättre, knallade vi ner till SE-banken i Lomma. 
Presenterade vårt storslagna projekt för bankdirektören. Han vände och vred på våra papper. Bedrev huvudräkning i tysthet. Sneglade på oss och sa: 
”Intressant. Jag återkommer i veckan med besked.” 
Det blev nobben. 
SE-banken vågade inte ge sig in i något ovisst tidningsprojekt. Därför sitter jag här med tomma papper som skulle varit fyllda med medicinska nyheter. En spännande produkt, skulle det visa sig. 
För några år senare dök tidningen upp på marknaden under namnet, Dagens Medicin. Den blev prisbelönt och stor succé. Numera ägs den av familjen Bonnier. 
Kan väl aldrig tänka mig att någon snodde vår idé. I alla fall inte SE-banken i Lomma. De blev lika blåsta som vi. 
Man kan faktiskt tänka sig från fiasko till succé, men då var inte vi alls med. 
Bortspelade.
Tablå. (se bilder här nedanför)

Inga kommentarer: