onsdag 23 oktober 2019

Lommatjej löser världsproblem-på riktigt

Sitter och läser om Sarah Emond, 38 år, i dagens (onsdag) Sydsvenskan. Hon är märkvärdigt nog bosatt i Lomma kommun. 
Fast det skriver inte Sydsvenskan om. Inte om hennes ålder heller. 
Det gör däremot jag. 
För visst blir man stolt över texten i Sydis...med uppgift att lösa världsproblem som svält, fattigdom, utbildning, ohälsa och att rädda klimatet. 
Inget snack om saken. 
Sarah Emond som nu blir chef för FN:s innovationscenter i forskningsparken Ideon i Lund är en superkvinna av rang. 
Hennes arbetsuppgift är minst sagt betungande. Med sig i bagaget har hon naturligtvis gedigna kunskaper. Regeringen skjuter också till 16 miljoner kronor. Även teknikföretaget Sony finns med i satsningen på rädda världen. 
Nej, jag känner inte Sarah alls. Har inte ens sett människan på Hemköp i Lomma. Hade alltså ingen aning om denna superkvinna förrän jag läste om henne i Sydsvenskan. Fast jag skulle bra gärna vilja lära känna Sarah Emond. 
Läs igen hennes framtida arbetsuppgift som inte går av för hackor. 
Sarah ska lösa världsproblem som svält, fattigdom, utbildning, ohälsa och att rädda klimatet. Jag blir alldeles matt. 
Och stolt över denna ytterst begåvade kvinna. 
Där ligger en annans hönshjärna i lä. 
Lycka till, Sarah Emond. 
Då får alla mina tummar och tår, i färden mot en bättre värld.

Inga kommentarer: