lördag 6 juli 2019

Tigertämjaren dödad av sina cirkustigrar

Ettore Weber heter tigertränaren på bilden från ett cirkusframträdande. Han var erkänt skicklig med de vilda djuren. 
Det hjälpte föga. 
I veckan dödades han under ett träningspass med sina tigrar. De väldiga kattdjuren gick plötsligt till attack och dödade sin tränare. 
Det får mig genast och tänka på en av mina två söner. 
När han växte upp under 1980-talet, kom han en dag och sa till mig: ”Pappa, jag vill bli lejontämjare.” 
Vad svarar en pappa på det? 
”Tja, jo, jag ska se vad jag kan göra åt saken.” 
Jag pratade helt enkelt med min chefredaktör på Kvällsposten, Ulf Mörling (avled 2018, 84 år gammal). 
Han var internationellt också en etablerad trollkonstnär. Mycket skicklig och trevlig som människa. 
Ulf hade uppträtt på diverse cirkusar i världen. Kanske kunde han tipsa om hur man utbildade sig till lejontämjare. 
Ulf Mörling blev förvånad över frågan. 
Den hade han aldrig fått. 
”Vad jag vet finns det ingen skola som utbildar lejontämjare. Jag råder dig ta kontakt med en tysk cirkus,” svarade han till slut och räknade upp en massa tyska cirkusnamn. Vi stannade resan där. 
En ansvarsfull pappa kan naturligtvis inte låta sitt barn tämja lejon eller varför inte tigrar. Idag skrattar vi åt det, sonen och jag. 
En kul grej. 
Fast skrattet fastnade i halsgropen när Ettore Weber blev dödad av sina tigrar. Tänk så tokig världen kan vara.

Inga kommentarer: