söndag 28 juli 2019

Söndagsfrukost med regn och åska

Om jag rullar bloggen ett år tillbaka i tiden, ser jag en avgörande skillnad för Lommas del: värmen som aldrig gav upp. 
Jag fyllde bloggen med galna tips för klara av livet med den eviga solen. Det var ingen måtta på galenskapen. 
Minns jag placerade min kudde i frysen, innan sängen kallade. Minns jag stekte ägg på rampen in till min bostad. Minns dansveckorna med Lommabor som slog en bugg i ökenhettan. Alla överlevde. 
Regnet med åska som brukar komma efter en värmeperiod i Svea Rike, lös med sin frånvaro. Istället rasade skogsbränder. 
Klimatfolket bidade sin tid. 
Då kom hon i Rapport. 
Lite svagt och osäkert sa Miljöpartiets språkrör, Isabella Lövin, att man kanske-möjligen-kan skylla på klimatförändringen. 
Det var som dra ur en propp. 
Klimatförändringen erövrade landet. 
Drog fram som en stormvind. 
Efter Lövins trevande i Rapport visste precis alla orsaken till rekordvärmen sommaren 2018. Därför blev jag inte allt för ledsen, när det regnade och åska till frukosten i morse. I veckan som kommer lovas mer regn och åska. 
Rätt kul få testa sin gistna paraply. 
Singin´ in the Rain, som Gene Kelly sjunger i den fantastiska musikalfilmen från 1952.

Inga kommentarer: