tisdag 2 juli 2019

Flygskam? Trams-det flygs mer än någonsin

Över mitt huvud flygs det dagligen och stundligen över hela världen. Flightradar24 har blivit min favoritapp. 
Jag tar helt enkelt tempen på hur mycket flygskam det finns i världen. Svar: ingenting. Klimatmoppen, Greta Thunberg, verkar vara rätt så ensam om sin flygbojkott. Inte ens statsminister, Stefan Löfven, hänger med Greta. Han väljer alltid regeringsplanet istället för tåg, när han ska ner till Bryssel och EU. 
Jag tittar upp i skyn från min utsiktspost i Täppan, granne med Öresund. Det växlar från vita sträck till Airbus som dyker upp bland molnen. 
På andra sidan sundet nordens största flygplats, Kastrup. Jävlar vad det landar och lyfter plan där. 
Du milde min tid. 
Ofta köbildning in över Löddeköpinge, norr om Lomma. 
Flygskam? 
Sicket trams. 
Bara Sverige har flygskam. Inget annat land i världen. Det är sanning. 
Flygskatt har vi också. 
Sossarna som är världsmästare på hitta skattefällor, gnuggar händerna-oms kom 1960 och moms kom 1969. 
Sanningen är också, att just nu pågår utbyggnader och planerade sådana, på samtliga de fyra nordiska storflygplatserna. 
Här nedanför en berömd bild från Flightradar24. Allt gult är plan över världen. Flygskam? Rent ut sagt. Ett jävla trams.

Inga kommentarer: