söndag 28 oktober 2018

Massakern i Pittsburgh kom familjen Rockbäck nära

Det skjuts lite hur som helst i vår oroliga värld. Det mesta går värdshus förbi. 
Det är som vi inte orkar ta in mer. 
Skjutningen i Pittsburgh med just nu 11 döda och ett stort antal skadade, blev något helt annat för mig och min familj. Skytten har identifierats som Robert Bowers, 46 år-se lilla bilden på löpet. Enligt uppgift ska han ha skrikit "alla judar måste dö" strax innan han började sin dödliga hantering i Synagogan, Tree of Live. 
”Det var en antisemitisk attack. Man trodde inte att det här var möjligt. Antisemitism ska aldrig tolereras,” säger president Donald Trump. 
Under första hälften av 1990-talet var jag tillsammans med min familj ofta i Pittsburgh. Vi bodde då för det mesta hemma hos läkarparet Moller, en bit bort från synagogan. Har kört förbi den många gånger. 
Deras son, Jan Moller, som var journalist i Wahsington DC, blev en nära vän. Numera är han chef för Louisiana Budget Project och bor i Baton Rouge- se bilden här intill. 
I natt skrev han på Facebook till mig om skjutningarna i synagogan. 
”Jag har firat Bar Mitzvah med kompisar där och jobbade där som tonåring några kvällar på en catering service. En av mina vänner som nu är barnboksförfattare som din son Johan. David Michael Slater, bodde tvärs över gatan från Tree of Life. Skjutningar är väldigt ovanliga på det området. Hittills är det ingen som jag känner, men jag har vänner på Facebook som kände dom.” 
Tack, Jan, för din berättelse. 
Genast poppar ett minne upp i mitt trötta huvud. 
En kväll i Pittsburgh skulle vi hela familjen Rockbäck gå på bio och se ”Batman returns”. Michael Keaton som spelade Batman, hade samma dag besökt Pittsburgh. 
Allt kändes väldigt stort.
Jans mamma varnade oss för se upp med skjutningar. Något som var mer förekommande på den tidens biografer i USA. Något omtumlade gav vi oss iväg. Tack och lov, var det endast skjutningar i filmhandlingen.
Vår närhet till staden Pittsburgh, är alltså orsaken till att familjen Rockbäck är tagna idag. Det meningslösa våldet och dödandet kom plötsligt för nära oss. 
FOTNOT. Bilden här nedanför med synagogans placering och var vi bodde i Pittsburgh. Den lilla bilden, längst ner till vänster, är på mig och Jan Moller.

Inga kommentarer: