onsdag 3 oktober 2018

Biografin över Vilhelm Moberg-ett urberg från Småland får liv

Jens Liljestrands "Mannen i skogen", är den första heltäckande biografin över Vilhelm Moberg. 
Märkligt nog. 
För ro i land detta gigantiska projekt krävs det Jens Liljestrands bakgrund: litteraturkritiker, skönlitterär författare, lätt handslag samt så har JL disputerat på en avhandling om Vilhelm Moberg. 
Resultatet har blivit en bibel. 
Inte lätt att greppa. Tung som en tegelsten. 
Minst 730 sidor. 
Jag har tröskat igenom halva boken. Är nu framme vid Mobergs slit med den första boken i Utvandrarserien. 
Halva boken blir en rik kunskapsresa i Vilhelm Moberg. Per Svensson skriver i sin recension i Expressen: ”...berättelsen om en man som vann alla segrar man kan vinna, men ändå inte fick ro i sin själ.” 
Jag som trodde jag läst allt av och om Vilhelm Moberg. 
Jag som trodde mig lärt känna denna litterära gigant. Till och med vandrat i hans fotspår i skogarnas Småland. 
Klappat minnesstenen som restes 1970 över Mobergs barndomshem. Soldatstugan som revs 1924. 
Suttit i Mobergs bänk i barndomsskolan som numera är museum i Moshultamåla. Fick en tår i ögat, när jag besökte Korpamoen. 
Jens Liljestrands fantastiska biografi över detta urberg från Småland, ligger i topp av alla biografier jag läst. 
Jag är lycklig över att ha över 350 sidor kvar. 
Nu ger jag mig av till Amerika. 
Följer JL:s text som lättsamt flyter fram. Låter mig virvla in i ”Styrmansvalsen”, emigranternas avskedsvisa. 
Vilhelm Moberg spelade slängpolskan på sitt munspel, när han med sin familj lämnade Sverige för Amerika den 4 juni 1948.
Jag får inte nog. 

Inga kommentarer: