fredag 19 oktober 2018

Lommaförfattare släpper nyhet: Magister Tutnäsa gör comeback

Det är lika så bra jag erkänner det: jag älskar Magister Tutnäsa. 
Jag är inte ensam om det. 
Genom åren har tusentals skolbarn i Sverige tagit denna tokrolige Magister till sitt hjärta. Jag är inte heller ensam vuxen som älskar Magister Tutnäsa. Det är det många som gör. Lätt att ta åt sig. 
Illustratören, Erika Palovaara, teckningar av vår idols öden och äventyr, är helt lysande. Lägg till min son Johan Rockbäcks finurliga och roliga text. 
Magister Tutnäsa klappad och klar. 
Tar oss med storm. 
Jag är väldigt förvånad över att inte IDUS förlag som gett ut böckerna inte gjort mer av detta guldkorn. Någon matchning att tala om har det verkligen inte blivit. 
Trist men sant. 
Numera lever Magister Tutnäsa sitt liv som en mycket populär magister på landets bibliotek och i skolvärlden. 
Tre böcker blev det från Johan och Erika. 
Sedan växlade Johan spår och uppfann Flax & Rekordfarfar. Nya men lite annorlunda tokigheter bjöds i ytterligare tre barnböcker. Även Rekordfarfars vilda liv blev en populär resa bland barnen. 
Inför morgondagen-lördag-när Johan ska hålla låda på Lomma bibliotek med start kl. 14.00, avslöjar han för mig. 
”Det jobbas på en ny bok om Magister Tutnäsa. Vi får väl se hur det slutar.” 
Vi är många barn (hipp!) som andas ut. 
Äntligen blir det ordning och redan på riktigt i den svenska skolan som statsminister, Stefan Löfven, brukar säga. 
FOTNOT. Det är, Erika Palovaara, på den svart-vita bilden som jag lagt in på löpsedeln.

Inga kommentarer: