lördag 27 oktober 2018

Lommabo ber Kinesiska ambassaden om ursäkt

Jag har sedan starten av bloggen för mer än tio år sedan, skrivit ett och annat om Kina som borde få Kinas ambassadör i Sverige, Gui Congyou, gå i taket. 
Fast det mesta av det bästa märkligheter har jag själv upplevt på plats i Kina. Smogen i Peking av all koleldning ska vi inte tala om. 
Även det berömda porträttet av den store ledaren Mao vid Himmelska fridens torg, klarar sig inte ens. Byts ut när porträttet blir för sjukt. 
Astmasjukdomarna står som spön i backen. 
Våra egna utsläpp ter sig barnsliga, jämförelsevis. 
Det är inte bara den otäcka luften. 
Hotellens o nattågens tofflor för små för oss västerlänningar. 
Sängarna stenhårda. 
Berömda Pekingoperan ett obegripligt gnällande. 
Pekingankan blir bättre hemma i den egna ugn. 
Kinesiska tågtidtabeller rena grekiskan, om Herrskapet förstår. vad jag menar.
Ormsuparna kan vi hoppa över. 
Te smakar diskvatten. 
Riktig kinamat klart sämre än vår amerikanska variant av kinamat. Bara för nämna några saker. 
Det bästa av allt blir sammantaget den annorlunda kulturen. Moderniteter som världen sällan skådat. 
Nu när alla svenska humorprogram först skämtar väldigt roligt om Kina. 
Sedan ber om ursäkt till Kinesiska ambassaden i Stockholm, hänger jag också på kören. Rätt ska vara rätt. 
Förlåt mig, ambassadör Gui Congyou. 
Jag menar inte att skämta om ditt väldiga land. 
Endast berätta om några detaljer. 
Precis som jag upplevde ert storslagna land. 
Ryggmassagen jag fick på restaurangens toalett efter pinkat, var en pärla. En minst sagt annorlunda upplevelse. 
Tack för den, Gui Congyou.

Inga kommentarer: