onsdag 13 september 2017

Lommaborna går i spinn över nya krogar i byn

När jag skriver om nya krogetableringar i Lomma, slår flödet av besökare till bloggen i taket. Jag har skrivit om det förr. Ändå blir jag lika förvånad varje gång. Här har varken Donald Trump, kommunhövdingen Anders Berngarn eller vad som helst någon chans. Världspolitiken eller Fru Johanssons bärförsäljning helt ointressant. 
När jag avslöjar en ny restaurang i byn, går Lommaborna i spinn. Det bara är så. Så blev det också när jag för några dagar sedan skrev om den italienska satsningen i byn. Det är som dra ut en propp. 
Nyfikenheten gigantisk. 
Det är naturligtvis väldigt kul. 
Vad beror då denna enorma krogtorka på? 
Ja, säg det. 
Möjligen får vi gå åtskilliga decennier tillbaka i tiden, då endast ”Blodiga yxan” fanns. På 1990-talet kom Lomma Bykrog som blev ett oerhört populärt vattenhål. Bykrogen banade vägen, kan man säga. 
För i samband med utbyggnaden av Lomma under 2000-talet har kroglivet exploderat i byn. Allt är inte guld som glimmar. 
Jag saknar fortfarande en riktigt klassisk Pub (vet att det är helt ute, men låt det bli inne igen i Lomma). 
Och varför inte ett spännande läckert dansställe? 
Med swing till maten. 
Tja, varför inte.

Inga kommentarer: