fredag 15 september 2017

”Jag fastnade i Lommatrafikens morgonkaos”

Det är över 52 år sedan jag upplevde något liknande i Lomma. Morgonkulan bjöd på en trafikpropp som fick mig tänka på matchen mellan Nike-IFK Malmö i juni 1965. Då var det totalstopp mellan Malmö-Lomma. 
Byn förvandlades till en parkeringsplats. Rekordpubliken 6426 åskådar som kom till fotbollsmatchen, hade ingen räknat med. Därför blev det som det blev. 
Jag vet. 
Jag var på plats även då. 
I morse-fredag-hade inte heller någon räknat med att polisen skulle stoppa en bil med misstänkt sprängmedel i på väg 103 mellan Lomma-Lund. 
Bombgruppen kallades in. 
Det ledde till omfattande avspärrningar. 
En man i 45-års åldern greps misstänkt för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Låter ruggigt i dessa tider med terror. 
Trafiken från motorvägen och 103:an fick i stället ledas genom Lomma. 
Och där satt jag. 
Fast i bilröran. 
Normalt tar det mig några minuter köra ut från Lomma. Nu var det plötsligt bombstopp, om Herrskapet förstår vad jag menar. Färden ut från byn tog alltså sin tid. 
När jag senare under dagen återvände hem till byn var allt frid och fröjd. 
I Lomma. 
Inte i London. 
När jag parkerat bilen hade en explosion precis inträffat i tunnelbanan. Vi lever onekligen i en farlig värld.
Även i idyllen Lomma.

Inga kommentarer: