måndag 25 september 2017

Torsk på Lomma

Fiskhamnar har alltid fascinerat mig. 
Under mina år i Bohuslän var jag ofta en sedd gäst i Kungshamn, Grebbestad, Strömstad, Smögen, Fiskebäckskil och allt vad ställena heter. 
Jag dök gärna upp efter turistsäsongen. Det är då som de äkta fiskegubbarna tittar fram ur sin sommardvala. 
Lite ljug på fiskebänken sitter alltid fint. 
Mellan varven hängde jag och pressfotografen Gösta Axelsson med ut, för fånga den tuffa arbetsmiljön på en fisketrålare. Det blev alltid bra reportage. 
När jag flyttade till Lomma blev fiskehoddorna med yrkesfiskarna en given plats. 
I veckan som gick tog jag en tur till ner till hamnen. Bland alla fritidsbåtarna kunde jag skönja en för mig okänd fiskebåt på väg in mot kaj. 
Det var ingen Lommafiskare. 
Nej, det var skepparen Ulf Stahre från Svarte utanför Trelleborg som lade till med sin M/S Falken. 
Han rensade fisk till katten. 
Filead torsk, minsann.
Snacka om kattmat-
Torskrygg.
”Torsken är ännu lite för lös i köttet. Den blir snart mycket bättre,” berättade Ulf för mig. Sedan kom det. 
Alla gosiga fiskehistorier. 
Det visade sig att M/S Falken är en riktig rekordbåt. Riktiga bjässar har fångats som är svenska rekord i störst fångst. 
Sveriges största torsk inte att förglömma.
32, 42 kg! 
Nästan ett monster. Bilden inlagd längst ner på löpet. Fångad vid ett vrak nära Kriegers Flak, 30 km söder om Trelleborg. 
Precis där planerar Vattenfall en vindkraftspark med 128 möllor.  Hur påverkar det torskfisket i framtiden?
Ulf en härlig bekantskap. 
Det var absolut inte sista gången jag träffade honom. 
Torsk på Lomma, skulle man kunna säga.

Inga kommentarer: