onsdag 6 september 2017

Lomma-Alis framtid står skrivit i stjärnorna

Det finns väl inget värre än väntans tider. Ali som driver populära Frukt & Grönt i Lomma har väntat i minst två år. Det tar på vilken människa som helst. 
Alis framtid som handlare i Lomma står nämligen skrivit i stjärnorna. 
Varken kommunen eller fastighetsägaren kommer till skott. 
Frågan är: vad ska man göra med omtyckta Ali. 
”Ja, säg det, svarar han och suckar tungt. 
Något besked kommer nämligen aldrig. 
I stället får kan ersätta sina sönderblåsta tält med 100 000 kronor om året. En uppsättning grön-vit-randiga tält som inte alls passar in i det moderna Lomma som så sakta växer fram runt Alis verksamhet. 
”Vad ska jag göra? Kan bara vänta på om stället ska rivas. Byggas nytt. Erbjuds jag då nya lokaler?” 
Inte kan han flytta ut på Centrumtorget. 
Där han en gång i tiden etablerade sig som frukt och grönsakshandlar under sina grön-vit-randiga tält. 
Kineshattarna på Centrumtorget som jag skrev om för en tid sedan funkar inte. Ali står och håller i en låda lingon som jag köpt av honom. 
Det är hos Ali många av oss Lommabor ”plockar” våra lingon. Han är helt klart billigare än den där Fru Johansson som dänger omkring i diverse skånska kommuner och kränger lingon. Jag kan bara konstatera: vårt lingonställe hos Ali går en hotfull framtid till mötes. 
Ali håller med och säger:

Inga kommentarer: