tisdag 14 juli 2015

Slaktaren i Lomma: Så smakade köttet

I går rullade jag ner med rollatorn till premiär öppningen av Slaktaren vid Centrumtorget i Lomma. 
Det är en kombinerad butik/restaurang. 
Mina blogginlägg om etableringen har visat på ett enormt intresse. Därför var det med en viss spänning, jag rullade in tillsammans med hustrun i butiken/restaurangen. 
Inredningen påkostad. Golvplattorna lär vara importerade från Marocko osv. 
Köttdisken strålade emot oss, cirka pris 40-50 kronor hektot och mer därtill. Inget för ditt budgettänk, precis. 
Det visade sig att vi kom en timme för sent för den stora lunchmenyn med en rad läckra måltider. I stället fanns den EN (1) rätt att välja på: 
glacerad bogrevben i briochebröd (finare hamburgerbröd, min anm.), chiliaioli (krämig dressing, min anm.), picklad lök och sallad (95 kr, per portion).  
Det var allt. 
Men snacka om en femstjärnig måltid. 
Fy fan vad gott det var. 
Till detta drack jag en Visby Pils (65 kr) och hustrun ett glas rött (70 kr). Ölen god. Vinet mindre gott. Går att köpa på nätet för ca 40 kronor. 
325 kronor betalade vi för kalaset. 
Ja, de var det värt. 
Glacerade bogrevben i hamburgerbröd var något i hästväg. Mört. Smalt i munnen. Bakom disken fanns svaret: stjärnkockar. 
I framtiden måste man utöka menyn efter lunchen som stänger kl. 15.00. Det tror jag kommer. Vi får ge grabbarna lite tid och bli varma i kläderna, tex fick jag som i USA halsa min öl till den utsökta maten. 
Opretentiöst var det, i alla fall. 
Ett kul smycke i Lommas krog-och köttliv.

Inga kommentarer: