torsdag 30 juli 2015

Trendig griskind hos Slaktaren i Lomma

Det här är Jakob, en av Slaktarens stjärnkockar i Lomma. Han håller i ett grishuvud, själva grunden för dagens trendigaste maträtt-griskind. I dag en delikatesser på många lyxkrogar runt om i världen. 
Jag tror mig kunna säga att jag ätit det mesta på grisen utom knorren och så då kinderna. Av någon outgrundlig anledning har just den delen av det goda svinet blivit dagens hetaste innemat. Det ska nämligen vara fint värre. 
När så nyöppnade Slaktaren körde ut rätten för 95 kronor som lunchmeny, slog jag till. Det blev alltså premiär för min egen del: griskinder i buljong med curry, tomat, purjo, fänkål och yoghurt.  
”Det finns gäster vi fått övertala och prova rätten. Vi var medvetna om att det var ett vågspel, men det har gått bra, berättar Jakob för mig. 
Hur det smakade? 
Alldeles förträffligt. 
Fast jag saknade potatisen och så var purjon bränt. Där rök toppnoteringen fem stjärnor. Fast en stjärnfylld uppläggning var det allt. 
FOTNOT. Rätten griskind kommer från den engelska kocken, Fergus Henderson. På sin krog St John i London, skapade han rätter av styckningsdelar från grisen. Tidigare slängdes grisens kinder i soptunnan.Tore Wretman skulle gillat Hendersons nyskapande.

Inga kommentarer: