fredag 3 juli 2015

Lomma-den myggfria kommunen

Jag skulle gott kunna tänka mig den reklamslogan. Allt för locka turister till byn- Lomma den myggfria kommunen. 
Smaka på den, Gott Folk. 
Jag tänker inte på träskmarkerna längst upp med Höje å. Självklart finns där en och annan mygga. 
Andra sidan sett är området ingen turistfälla. 
Nej, turisterna (i Lomma säger vi besökarna) söker sig i stället till Lomma Beach. Lomma kommun med det myggfria havet med de sköna badstränderna. 
Om man tex jämför med mygghelvetet vid nedre Dalälven, norra Uppland, Värmland, Närke, Dalarna mfl och, inte minst, hela Norrland. 
Då är Lomma kommun myggfritt.
Sedan får Kerstin, Boel, Britt och Evelyn klia sig så mycket de vill. (texten fortsätter efter bilden)
Jag vet, för jag har bott bland myggen. En bit från Söderfors (nedre Dalälven). 
Myggens speciella paradis. Helvetet på jorden. 
Varje kväll doppade jag lindor i ättika och lindade om benen. Myggen hatade lukten. 
Jag vann nästan matchen. 
Min svägerska satte ut sitt nakna högre ben i kvällsbrisen från grantopparna: ritch ratsch filibom-bom-bom! 
76 myggstick på ett kick. 
”Vi har en stuga i Jämtland. Varje kväll sitter vi instängda på den inglasade altanen. Utanför är det svart med mygg som inte vill annat än äta upp oss. Gå ut är inte att tänka på, berättade en bekant för mig. 
Ni börjar förstå. 
Lomma-den myggfria kommunen. 
Det vore något, Anders Berngarn, kommunhövdingen som sitter och lögar sig myggfri, tillsammans med Michael Douglas på Mallorca.
Bara fly fältet, Anders. 

Inga kommentarer: