tisdag 12 december 2017

Calle Rockbäcks resa från fast telefon till ”vete fan”

Jag har tidigare bloggat om min resa från bakelit-till mobiltelefonen. 
Det har inte varit någon enkelt resa. Mera som en vandring bland galaxerna. 
Begriper inte hur alla människor utanför min dörr rör sig helt obekymrade i denna komplicerade värld. 
Jag tror folk mörkar sina bekymmer med den moderna tekniken som sköljer över oss. Jag kan omöjligt vara ensam korkad samhällsmedborgare. 
Nåväl, nu är det tid ta nästa steg. Lämna den fasta telefonin till bli helt mobil i andan och mening. 
Eftersom jag är omsorgsfull låter några träningssvängar helt rätt tänkt. Alltså att ringa ut med mobilen. Svara lärde jag mig i går, så det så. 
Min träningsbana blev kompisen Lennart i Holm utanför Halmstad. Lagom långt, ca 13 mil. Borde kunna nå fram. 
Jag ringde Lennart. 
”HEJ, HUR STÅR DET TILL,” sa jag. 
”Bra”, kved Lennart. 
HÖRS JAG!?” 
”DU SKRIKER,” kom det från Lennart. 
”DU SKRIKER,” SKREK hustrun från köket. 
”SKRIKER JAG?” 
"Ja, du SKRIKER som Abraham Lincoln i Gettysburg 1863. Du har högtalaren på.” Lennart hade bläddrat bland historieböckerna. 
Det var då som Lincoln höll sitt berömda tal. 
Mikrofonerna var inte uppfunna så den amerikanska presidenten fick SKRIKA ut sitt budskap till menigheten. 
Om han skulle höras alls. 
Ett av historiens mest berömda SKRIK-tal, höll Lincoln i samband med invigningen av krigskyrkogården efter slaget i Gettysburg med tusentals döda. 
Jag har själv stått på samma plats. 
Då kände jag historiens vingslag. 
Nu skrev Lennart i Holm historia med: 
”DU SKRIKER!”
Det var då själva fan också. 

Inga kommentarer: