lördag 2 december 2017

En vacker pärla inför VM i handboll för damer

Den här vackra pärlan inträffade i slutet av 1970-talet. Handbollslaget Kroppskultur i Uddevalla seglade plötsligt upp i allsvenskan som det hette på den tiden. Hela staden sjöd av handbollsintresse. 
Det var herrlaget. 
Något damlag fanns inte. 
En afton när solen gått ner, satt jag och språkade med några ledande figurer i föreningen. Givetvis var det handboll för hela slanten. Jag föreslog gentlemännen att, ”varför inte satsa på ett damlag i klubben?” 
Det blev alldeles tyst. 
Jag hade följt damhandbollens utveckling i Sverige. Det var hög tid, tyckte jag med all rätt. Tystnaden följdes av ett gapskratt. 
Handbollslag för damer? 
Det var det löjligaste en livs levande människa kunde komma på. 
”Du måste skämta?” 
Så var atmosfären i Sverige på den tiden. 
Nej, något damlag blev det inte. Inte då i alla fall. 
I dag är läget ett helt annat. 
Kroppskulturs damlag är på väg upp i eliten medan herrarna går åt motsatt håll.  En utveckling ingen såg  för över 30 år sedan. I Uddevalla.
I kväll börjar VM i handboll för damer. Sverige öppnar mot Polen. I mål står Johanna Bundsen, 26 år, och fostrad i Kroppskultur. Vänsternia är Jenny Alm 28 år och fostrad i, just det, Kroppskultur. 
Två frontfigurer i kvällens match. 
Till vardags är Johanna och Jenny proffs i Köpenhamn. 
Tänk som det kan gå. 
Jag undrar vad gubbarna tänker i dag? 
Skattar bäst som skrattar sist.

Inga kommentarer: