tisdag 10 oktober 2023

Landet Tvärtom

 

En gång i tiden ett Astrid Lindgren-land med Emil, Pippi, Båtsman, Tjorven, Ronja och Madicken. Det var som i sagans värld med Karlsson på taket. 
Det var en tid utan skjutningar, sprängningar eller nattens sju anlagda bränder i Stockholm. 
Det var en tid då det svenska folkhemmet byggdes upp med honung och Tage Erlander i Hylands Hörna. Vi var förlåtande till det mesta. Mest irriterade över USA som kom med allt kul, men bombade vietnameser i djungeln. 
Jag minns min barndom. 
Knallpulverpistol. 
Jag minns min ungdom. 
Öl i Nyahvn, Köpenhamn. 
Det sköts också förr i tiden. 
Den 7 juli 1952 i Arbetet lyder rubriken: 
”Ung fru ihjälskjuten i fönstret till sovrummet”. 
En 21-årig gift kvinna dödades när hon blev skjuten av ett mausergevär i sitt sovrum. 
Skottet kom genom fönstret. Allt tydde på att skottet hade kommit ifrån lägenheten mitt emot. I lägenheten bodde en man. Utan någon koppling till kvinnan han sköt. När polisen kom in i hans lägenhet uppförde han sig mycket förvirrad. Dömdes till vård på ett sinnessjukhus. (Delar av texten hämtad från Karolina Berg examensarbete. Sju personer dödades under perioden 1950-1959 i Frosta och Eslövs domsagas häradsrätt. De övriga i trafikolyckor, bränder samt ett barnamord. Barnet förlöstes i toalettstolen och drunknade).
Det var en annan tid. 
Mest sköts det under älgjakten. 
Numera har Sverige blivit Landet Tvärtom. Hundratusentals flyktingar strömmat in i landet sedan år 2000. Minns hur statsminister Reinfeldt uppmanade oss öppna våra hjärtan. Nu vill Jimmie Åkesson helst kasta ut hela gänget. 
Vad göra mer? 
Döma 15-åringar till livstid fängelse (Åkesson igen)? 
Börja med sluta dalta med ungdomarna. 
Har jag missat något i Landet Tvärtom som blev precis, just det, tvärtom.

 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tiderna ändras verkligen.

Anonym sa...

Kasta ut!

Anonym sa...

Kasta ut dom