torsdag 19 oktober 2023

Mitt möte med Lasse Berghagen-en fantastisk personlighet

 

Lasse Berghagen var 1,98 cm lång. Vi mätte och skrattade gott. Han slog mig med 5 cm. 
Det var så han var. 
Full med humor och nära till skratt. Vårt möte blev ett minne för livet. 
Han var lätt att tycka om. 
Både på scenen och privat. 
En riktigt stor artist. Och inte minst som textförfattare, till alla sina underbara visor. 
Han gav mig sitt visitkort och sa: 
”Slå en signal, så kan vi prata lite skit.” 
Sedan kom historien om bönderna som träffades i vägkorsningen. 
”Röker dina kor?” 
”Nej,” svarade den andra bonden förvånat och drog ut på svaret. ”Ja, då är det din ladugård som brinner.” 
Jag skrattade gott. 
Lasse såg nöjd ut. 
En tid senare var han gäst på, ”Allsång på Skansen.” Då drog han samma story. 
Publikhavet tjöt av skratt. 
Då förstod jag att Lasse Berghagen testade historien om böndernas möte i vägkorsningen på mig. Det var sådan han var. Lasse Berghagen blev 78 år. 
Hela Sverige saknar dig. 
Vila i frid.

 

Inga kommentarer: