onsdag 4 oktober 2023

Lommabon Patrik i Storfiskarvalsen-då räcker armarna inte till

 

Storfiskarvalsen är ett av Tore Skogmans paradnummer som blev mycket populär på sin tid. Visst minns vi Tores glada sång: "För när storfiskar'n talar om 
Hur stora fiskar han får 
Ja, då så skarvar han som han vill 
Då räcker armarna inte till" 
Nu har det inträffat i verkligheten. Patriks armar räckte inte till, när han drog upp en hälleflundra på ca 25 kg. Ja, ni ser själva på bilden här ovanför. 
Patrik fick 124 cm hälleflundra över sig. 
Hälleflundrafisket vid Havøysund i nordligaste Norge är ett eldorado för sportfiskare. Här kan man med lite tur dra upp rejäla pjäser. (texten fortsätter efter bilden)
Helt lätt gick det inte. Patrik fick kämpa i minst 20 minuter med odjuret. När han vilat ut efter den tuffa kampen nappade det igen. 
Nu var det en större fisk på kroken. Den var så stor att linan gick av. Jättefirren vann den matchen. 
Jag tänker på mina små abborrar jag fått upp i mitt liv. Trams jämförelsevis. 
Nu är Patrik och svärfar Peter på väg hem till Lomma. Hälleflundran är styckad och nedfryst och flyger med hem. Agn? Levande sej, så det så. 
Jag tror Tore Skogman(1931-2007) ler gott i sin himmel. Patriks armar räckte inte till. Hans lustfyllda visa blev sann i verkligheten.
Topp!

 


 

Inga kommentarer: