lördag 14 oktober 2023

Paul McCartney efterlyser sin försvunna basgitarr värd 10 miljoner pund-Lennart kastade den i soptunnan

 

Riktigt så illa är det nu inte. Fast tokigt kan det nog tyckas ha blivit ändå. Sanningen är den. Beatles-Pauls berömda basgitarr försvann i slutet av 1960-talet. Ingen vet var den tog vägen. Numera bedöms den vara värd ca 138 miljoner skakiga svenska kronor. 
Förstå att Paul McCartney gärna vill ha tillbaka klenoden. Hur kommer då Lennart in i bilden? 
I samband med Beatlesfebern som anföll världen, bildades i Halmstad rockbandet Bawlers Inc av några glada gossar. En av dessa var alltså min kusin Lennart som lirade piano. Det gick inte för sig i Beatles tidevarv. 
Piano helt dött, så Lennart köpte sig en Höfner basgitarr. Exakt samma som Pauls bas. Hetare än spisen på sin tid. 
Det gick mer än bra för Bawlers. Hamnade t o m på idolbild i ungdomstidningen Bildjournalen. Begåvningen Lennart lirade allt det som Paul McCartney lirade. Basgitarr som basgitarr, liksom. 
En dag tog allt slut. 
Först lade Beatles av. 
Sedan Bawlers. 
Lennarts Paul McCartney basgitarr låg och skräpade. Samlade damm i ett hörn. 
”På 1980-talet körde jag till soptippen med både gitarren och högtalarna. 
Så slutade sagan. 
Trodde jag. 
En tid senare när jag körde förbi tippen, hörde jag gitarrmusik. En av sopgubbarna hade monterat samman högtalarna och pluggat in min bas och satt och spelade. Det var en märklig upplevelse,” berättar Lennart och fortsätter. 
” Fast några 138 miljoner hade jag nog aldrig fått för gitarren.” Så skrattar vi gott tillsammans. Tänk som det kan sluta.
Andra bilden här nedanför är Bawlers Inc med Lennart längst ut till höger. 
Med sin basgitarr som hamnade i soptunnan/tippen.

 

Inga kommentarer: