fredag 13 oktober 2023

Oktoberdrama i Lomma: Jag blev myggbiten i veckan i klimatförändringens tidevarv

 

Jag tror myggan blev lika förvånad som jag. 
”Vad är det för hög som ligger där i sängen och snarkar? Ah...ein Mensch!.
Sedan attack. 
Träffsäkert.
Jag har sedan dess kliat mig på höger sida av mitt högra lillfinger. 
En liten röd irriterande prick. 
Hela sommaren gick. 
Inga mygg att tala om. 
Såg faktiskt inga alls. 
Lomma har inga mygg jämförelsevis med nedre Dalälven eller norra Uppland. Ett myggstick i oktober i Lomma är faktiskt unikt. 
Så när världen brinner och människor sprängs i bitar i både Ukraina, Gaza och Israel, sitter jag här och kliar på mitt lilla myggbett. 
Så när människor i stort sett skjuts ihjäl dagligen i mitt eget land, sitter jag här och kliar på mitt lilla myggbett. Tala om vara lyckligt lottad. 
 Men ett myggbett hemma i sängen i oktober måste bero på klimatförändringen. Allting har jag lärt mig landar numera i klimatförändringen. 
En liten sketen mygga som jävlas med mig i oktober, hör naturligtvis hemma i den globala uppvärmningen. Växthusgaserna står jag själv för. Kan korna, så kan även jag, så det så. 
Kan min lilla mygga som egentligen inte ska leva i oktober räknas in i någon klimatzon? 
Nu börjar det bli komplicerat med strålning från solen som påverkas av jordaxelns lutning. Cirkulation i atmosfären och havet samt topografi. Jordytans terräng på land och i hav. Stackars lilla mygga. 
Jag lät den leva. 
Mätt och belåten. 
Man är väl en vänlig människa.

 

Inga kommentarer: