lördag 23 juli 2022

Visst blir man förvånad-en gul New York taxi utanför gamla Konsumbutiken i Lomma

 Visst blir en enkel varelse förvånad. Jag svängde upp bakom gamla Konsumbutiken i byn. 
Och där stod den parkerad. 
En klassisk gul New York taxi. 
Det är en sådan liten udda upplevelse som lätt förgyller ens dag. Minns så väl första gången jag kom till New York. Jag hade landat på Kennedy Airport, fått mitt bagage och knallade ut för ta mig vidare in till hotellet på Manhattan. 
Bara en sådan sak, kan få otaliga filmbilder fladdra förbi. Så jag gjorde som i filmerna. 
Viftade med höger hand och skrek: 
”Taxi”! 
Det funkade. 
Genast stannade en gul Checker. En förtjusande kvinnlig taxichaufför hoppade ut och hälsade mig välkommen till New York. 
Sakta gungade vi in (fjädringen paj) mot den väldiga staden. Jag möttes av en skyline med skyskrapor. 
Mer film än så kunde det inte bli. 
Jag lovar, det är ett minne som biter sig fast. Med en gul New York taxi till Manhattan. 
Bara det en filmtitel. 
Så då helt plötsligt en gul New York taxi från 1976 i centrala Lomma. 
Nej, det var inget filmiskt i det. Bara härliga minnen poppade upp från en äventyrlig svunnen tid. 
Tack för den.

 

Inga kommentarer: