onsdag 13 juli 2022

Memoarflik: Min makalösa historia om ett piano med dagens sommarpratare ”Sotarn” Johansson

 

Dagens-onsdag-sommarpratare i P1 kl 13.00 är Bengt Einar ”Sotarn” Johansson. 
Jag har känt ”Sotarn” i 40 år. Det är en rolig, begåvad och skönt galen gentleman som fått mig bryta samman i skrattanfall många gånger. Det finns knappast någon levande svensk som har så många tokroliga historier och berätta. 
Det sinar aldrig. 
Tar liksom aldrig slut. 
Få kan som ”Sotarn” berätta en historia, så omgivningen tappar hakan. Sant eller inte, är upp till lyssnaren att avgöra. Då är ”Sotarn” redan igång med en ny vansinnigt rolig historia. Skrattsalvorna rullas ut över nejden. 
Som den här. 
”Sotarn” fick för sig flytta till Malmö. Det skulle vi naturligtvis fira. På så vis som enbart ”Sotarn” kan. 
Han gav mig i uppdrag skaffa fram ett praktfullt gammalt piano. Efter vissa krumbukter fick jag tag på ett svart gammal piano som vägde sina modiga 375 kilo. Helt gratis var det också. 
Nu transporterades det väl fungerande pianot ner till hamnen i Malmö. Hissades upp i luften minst 20 meter med hjälp en kran. Fallet i backen blev tungt: 
KLING-KLONG! 
Och kaffeved. 
Vännerna jublade. 
Drack champagne och hälsade ”Sotarn” välkommen till Malmö. Slå den storyn om du kan. 
Så missa inte Bengt Einar ”Sotarn” Johansson kl 13.00 i P1 idag onsdag. 
Räkna med en udda upplevelse.

 
 

Inga kommentarer: