torsdag 7 juli 2022

"Happy Birthday, Mr. President" Calle Rockbäcks Blogg fyller 14 år

 

En sådan förtjusande dag ska naturligtvis Marilyn Monroes stå för fiolerna. Har en stackars sate storhetsvansinne, så har man. Hypen över Marilyn är kolossal. Än i denna dag, har jag svårt förstå mig på det. 
Hon ansågs på sin tid vara en ytterst medioker skådespelerska. Allting handlade om hennes sexiga framtoning, vilket inte var en skitsak under 1950-talet. 
När hon sedan framträdde i samband med president John F Kennedys installationsfest och sjöng raspigt, "Happy Birthday, Mr. President", slog det ner som en bomb. 
Föst 30-40 år senare avslöjades sanningen. 
Hollywoods egen baby hade haft ett förhållande med presidenten. Av bara farten åkte även brodern, Robert Kennedy, med i sänghalmen. (texten fortsätter efter bilden)

Jag var själv som alla pojkar på den tiden det begav sig förtjust i Marilyn Monroe. Aldrig kunde jag drömma om, att hon 60 år efter sin död skulle segla omkring i dagens pojkrum. Wikipedia skriver: 
”Hundratals böcker har skrivits om Monroe. Hon har varit föremål för filmer, pjäser, operor och sånger och har påverkat artister såsom Andy Warhol och Madonna.” 
Ni förstår själva. 
Min blogg sjösatte jag den 8 juli 2008 med en liten skakig berättelse om Hitlers mediciner. 
Inget märkvärdigt alls. 
Visste inte hur man skulle skriva en blogg. Lärde mig konsten fort. 
Det har sedan dess blivit 5366 blogginlägg. Något av en bragd. 5366! 
En otrolig siffra. 
Om allt mellan himmel och jord. 
Inget varit för litet eller för stort. 
Pang på rödbetan. 
Jag har åldrats med bloggen, tills jag knäcktes den 17 juni i år. Bara för en stund, kära vänner. 
Det är endast Marilyn Monroe som kan bära upp mitt eget stordåd med siffran 5366. 
Så var hon också söt som socker.

 
 

Inga kommentarer: