lördag 30 juli 2022

Lommabon Janne blev biten av en huggorm-i pekfingret!

 

Nej, det här är inte Putte i blåbärsskogen utan Janne i blåbärsskogen. Han har bott i hela sitt 74-åriga liv i Lomma. Är något av en cyklande profil i byn. En snäll pratsjuk gentleman som jag känt i närmare 40 år. Vi hade också barn i samma Lommaskola. 
Vi stötte på varandra idag-lördag-på Centrumtorget, själva det folkliga navet i Lomma. Janne berättade, att han för en stund sedan mött en förtjusande kvinna som presenterade sig som skådespelerska på Malmö Stadsteater. 
Snart nog hamnade vårt samtal bland huggormar(inga liknelser i övrigt). 
Vi lever nämligen i huggormstider. Sveriges enda giftiga orm. Så varför inte. 
”Vi hade en stuga i Blekinge. Jag var ute i skogen och plockade blåbär. Då högg en huggorm mig i höger pekfinger. Det brände liksom till. Tog mig snabbt in till sjukhuset I Karlshamn och fick serum, motgiftet. Värre än så blev det inte. Allt gick bra, men en kuslig upplevelse var det allt, berättar Janne för mig. 
Nej, då var det värre den gången han körde en pinne i marken som hamnade rakt i ett jordgetingbo. 
En jordgeting som får en pinne i huvudet blir garanterat fly förbannad. Med hjälp av kompisarna anföll jordgetingarna Janne som fick minst 20 stick. 
Den här gången blev han riktigt sjuk och hamnade på Universitetssjukhuset i Lund. Jordgetingar ska man inte leka med. Det var nästan värre än bli biten av en huggorm. 
”Fast jag överlevde även jordgetingarna, men det var jobbigt. Jag blev väldigt sjuk, säger Janne, så skrattar vi gott tillsammans. 
Ett samtal i Lomma kan ha många trådar att dra i. Detta en helt vanlig lördag sommaren 2022. Men ett samtal med både gift och udd i. 
Klockrent.
Faktiskt.


 

Inga kommentarer: