tisdag 19 november 2019

Lomma: En liten gubbe från Kina

Jag vilar mina ögon på en liten gubbe från Kina. Han står på vårt piano och tutar i sitt horn. Jag är väldigt förtjust i den lilla gubben från Kina. 
Varför kan jag inte svara på. 
Det är som han vill berätta något för mig, men kan inte. Även tut i luren blir ett alldeles tyst tut i luren. 
Jag befriade honom för några kronor från en glasmonter i Peking, Kina. Det är alltså en äkta liten gubbe från Kina som numera vakar över Lommaborna i all tysthet från sin utsiktspost på vårat piano. 
Det bästa: han är en befriad kines som får tänka och tycka precis vad han vill. Det hör absolut inte till vanligheten. 
Den kinesiska staten nöjer sig inte längre med att hålla sin befolkning i strama tyglar. Positionerna flyttas fram. 
Kinesiska företag har 2018 deltagit i byggandet och driften av totalt 42 hamnar i 34 länder. I Afrika har Kinas president Xi Jinping blivit rena jultomten med klappar för 60 miljarder dollar. 
Den kinesiska koncernen Wanda har köpt upp en stor del av biograferna i USA, även SF i Sverige ägs av Wanda. 
För inte tala om Volvo. 
Kinesiska pengar blir allt större i Hollywood. 
Biljoners biljoner satsas på nya Sidenvägen. 
Bara för nämna några svettiga exempel. 
Mitt i allt detta, så stökar deras ambassadör i Stockholm med lilla svenska PEN-klubben, om priset till en svensk medborgare som sitter fängslad i Kina. 
Det har blivit en fnurra på tråden mellan Sverige och ett Kina som vill bestämma över världen. Min lilla gubbe från Kina tittar på mig. 
Visst drog han av en trudelutt? 
Jag förstår honom. 
Han är en fri liten gubbe från Kina. 
I Lomma.

Inga kommentarer: