söndag 15 september 2019

Lomma: Lokaljournalistiken öppnade dammluckorna på Facebook

Jag har under de senaste åren sett det förr. 
När jag avslöjat en lokal nyhet som berör boende i Lomma kommun, har dammluckorna på Facebook öppnats på vid gavel. 
Flödet av besökare in på bloggen från Facebook enormt. 
Ta bara veckans story om det stora strömavbrottet. Omkring 5300 hushåll berördes i Lomma samt flera platser. 
Det är en sida av saken. 
När jag sedan följde upp med att avslöja orsaken till strömavbrottet (1 tim 35 min), öppnades dammluckorna på Facebook. 
El-leverantören, Kraftringen, bekräftade för mig, att det berodde på ett tekniskt fel. Jag skrev ett blogginlägg om orsaken. 
Flera tusen personer strömmade in på bloggen som galna forsrännare. Det kallar jag för god hantverksmässig lokaljournalistik som vi knappast har längre. 
En annan sida av saken, är den om orsaken till strömavbrottet. 
Tekniskt fel? 
Visst, men när jag tog mig upp till transformatorstationen i Lomma som håller på byggas om, upptäckte jag en glad grävmaskin som grävde och stod i. 
Vi som följt den väldiga ombyggnaden av Lomma sedan början av 2000-talet, vet också att samhället släckts ner några gånger på grund av avgrävda kablar. 
Tekniskt fel? 
Okej, kör för det då. 
Risken är stor att det kan komma mera.
Än kan gubben...
FOTNOT. Annars blir det fram mot kvällnigen matchen, Malmö FF-IFK Norrköping. En klassiker. MFF måste bara vinna. Nog. 

Inga kommentarer: