tisdag 24 september 2019

Efterlysning: Texten till okänd Lommalåt!

Det började med att en vän till mig hörde av sig på Facebook. En person hade i sin tur hört av sig till honom. 
Han ville ha hjälp med hela texten till en Lommalåt. Det enda textraden som fanns var den här: "Himma i Lomma, där ladorna aldrig stå tomma, Himma i Lomma ja, där är det härligt att bo!" 
Där satt jag och stirrade på himma i Lomma och fattade nada. 
Textraden fanns inte på Youtube. 
 Märkligt. 
Där som allting annat som går och sjunga poppar upp, men icke så himma i Lomma. Textraden fanns faktiskt ingenstans på nätet. 
Jag tryckte örat mot marken. Förvissade mig om någon Lommabo hört talas om himma i Lomma. 
Inget napp alls. 
Helt okänd låt och text. 
Därför denna lilla efterlysning på bloggen. 
Känner någon igen låten och texten? 
Hör av er till mig. 
Nu ska vi sjunga, minns jag sångboken hette vi hade i skolan på stenåldern. Låt oss sjunga hela, "Himma i Lomma, där ladorna aldrig stå tomma, Himma i Lomma ja, där är det härligt att bo!" 
Min vän på Facebook skulle bli så här glad!

Inga kommentarer: