lördag 14 september 2019

Lomma: Lokaljournalistiken det slår gnistor om

Alla dessa löpsedlar här ovanför är endast en bråkdel av allt jag producerat på bloggen under mer än 11 år. 
Det har ofta rört sig om lokaljournalistik. 
En liten enkelt form av information som nyheter nära dig, underhållning och mellan varven lite tingeling, för förgylla vardagen. 
När alla våra tidningar lagt ner sina lokalredaktioner, har jag hållit fanan högt: det lokala främst om än aldrig så litet. 
Nu har fel folk tänkt om. 
Politikerna. 
Inte journalisterna. 
Politikerna har beslutat sig för satsa pengar. Miljonregn för få fart på den döende lokaljournalistiken. 
Tidningsmakarna vaknar upp yrvakna. Fan, det finns tydligen också något som heter lokaljournalistik?
Draken Aftonbladet ska öppna portarna för en redaktion i Malmö med 6-7 nya medarbetare. Deras uppgift blir att plocka fram lokala nyheter. 
I Malmö? 
Bland skjutningarna och sprängningarna? 
Lokaljournalistik?
Hur galet som helst. 
I Lomma rullar jag ut med min el-maskin. Lätt handikappad möter jag berättelserna-stort som smått. Saker och ting som berör oss alla som bor i Lomma. Ofta, i alla fall. Kanske något som kan får oss alla att dra på på smilbandet. 
Denna egensinnade lokalredaktör mitt i världen stoppas lite då och då av sjukdomar. Då skiter jag i det och går in i vila. 
Men-glöm aldrig-jag försöker alltid skapa min egen journalistik. För dig. Helt gratis, är den också. Kostar enbart reportern svett och möda och tömda apotekshyllor.
Och pengar som naggar pensionen.
Annars får det gärna slå gnistor om lokaljournalistiken. 
Då är jag och bloggläsaren som mest nöjd. 
Tack för att ni finns.

Inga kommentarer: