torsdag 15 september 2016

Alva hemma i Lomma med historisk SM-buckla

Här visar Alva stolt upp SM-bucklan. Beviset på att hon blev tvåa i SM för ponny (monté) på Bergsåkerstravet i söndags. 
Efter en färd på 200 mil (Sundsvall-Lomma t o r) är Alva som ska fylla 11 år, åter hemma i Lomma. Pållen återvänt till Jägersro Travskola, för extra havre. 
Stolt är farfar, som sagt var. 
För ska sanningen fram skrev Alva familjehistoria. På min och hustruns sida, vill säga. 
Alvas morfar, Per-Arne, var visserligen en duktig rally-och racerförare, men tror inte han hamnade på någon SM-pall. Nej, något SM-tecken har vi inte i familjen. 
Tills jag borrad en bit ner i våra släktled.(texten fortsätter efter bilden)
Mannen vid pilen på bilden heter, Ejnar Ask. Han räknas som en av Sveriges bästa bandyspelare-om inte bäst-genom tiderna med 2000 kanonmål. Nästan 1000 fler än fotbollslegenden, Pelé. 
Ejnar Ask (1909-1982) blev svensk mästare tre gånger: IFK Uppsala samt för Sandvikens AIK två gånger. 
Ejnars pappas bror, Hjalmar, gifte sig med min mormor, Anna. Hjalmar var musiker. Spelade blåsinstrument så lungorna kollapsade och dog 1910. Sedan gifte mormor om sig med min morfar, Axel. 
Nej, Ejnar räknas inte i mitt släktled. Det är fusk. 
Därmed är Alva släktens första som tagit en SM-medalj. 
Inte nog med det. 
Hon passade på att placera sig bra i andra lopp också: det blev rosetter, två mindre bucklor och en fin glasskål samt en extra omsorg om hästen Månstorps Hoffa. 
Bra jobbat, Alva.

Inga kommentarer: