torsdag 20 juni 2019

Solen skiner över Lomma-var GLAD!

För ovanlighetens skull, ska solen skina över Lomma i midsommar. Förra sommaren hade vi sol i fyra månader. Torka, skogsbränder och elände. Utom en dag: midsommarafton kom regnet. 
Märkligt var det allt. 
I år ser det plötsligt stabilare ut. Om nu SMHI:s prognoser stämmer fullt ut. Sådan vet vi svenskar ingenting om. Vi har blivit blåsta förr av vädergudarna. 
Jag tror mig upplevt det mesta av midsommarväder i mitt långa spännande liv. En gång skulle jag och familjen fira midsommar på en fäbodvall i Dalarna. Min pappa hade en vansinnigt pittoresk stuga på vallen, fäbodstinta och hela rasket. 
Ett paradis på jorden. 
Lång borta från både el och människor. Skulle man köpa sig en dosa snus, fick man köra 6 mil till närmaste affär. 
Det var absolut fridens boning, med en och annan fäbodspsalm till den hembrända snapsen. Härliga tider. 
Strålande tider. 
Nu blev det inte riktigt så. 
Larmet gick. 
Snöstorm på fäbodvallen.
Minusgrader. 
Vintern dränkte midsommaren. Majstången förvandlades till en hybrid av en julgran. Inställt. Stintan i kort kort, blev förkyld. 
Hur som helst. 
Önskar alla en trevlig midsommar i Lommasolen.
Bara inte allt blir upp-och-ner? 

Inga kommentarer: