måndag 10 juni 2019

Dam-VM i fotboll-slog mig knockout

En och annan gentleman sätter naturligtvis kaffet i vrångstrupen, när jag ligger där utslagen av Dam-VM i fotboll. 
Har Rockbäck blivit helt galen? 
Nej, det har jag inte. 
Jag kan bara konstatera fakta. 
I går-söndag-såg jag tre matcher i världsmästerskapet som just nu spelas upp i Frankrike. Jag slogs knockout av den fotboll jag bjöds på. Främst då den senare matchen mellan England-Skottland (2-1). 
Samtidigt växeldrog jag med matchen i superettan mellan Dalkurd-Halmstad BK (1-0), i den tämligen nybakade betonggrytan Gavlevallen i Gävle. 
Tomt på läktarna. 
Spelarnas röster ekade i mitt TV-rum. 
Bedrövlig fotboll. Fanns ingenting av den fart och teknik som visades upp mellan England-Skottland. Det var en fröjd att skåda. 
Dalkurd-Halmstad BK lika dyster som ett stilla avsked vid graven, en kall och ogästvänlig januaridag. 
Faktum kvarstår. 
Dam-VM i Frankrike utklassade med råge superettan i fotboll. 
Den internationella damfotbollen har tagit flera kliv framåt. Det beror på att storklubbar som Barcelona, Chelsea, PSG med flera, har satsat på damfotbollen. Det ni, Vittsjö som ligger fyra i damallsvenskan. Engelska fotbollsförbundet har till exempel gått in med minst två miljarder kronor. 
Varje år! 
Tyvärr har den svenska damfotbollen gått åt andra hållet. Får nöja sig med smulor. Ni får överbevisa mig i morgon mot Chile. 
Jo, jag reste mig på nio. Måste vara matchklar till herrarnas EM-kval mot Spanien i kväll. Fattas bara.

Inga kommentarer: