måndag 24 juni 2019

Kampen om vinter-OS avgörs just nu

Tro inte att jag är en vinter-OS hatare, för jag nobbar Stockholm-Åre spelen 2026. Tvärtom. Jag älskar lika mycket vinter-OS som sommar-OS som pågår i min TV-ruta vart fjärde år. Dessutom upptäckte jag vinter-OS 1956, då spelen senast gick i italienska Cortina med Sixten Jernberg och Sigge Eriksson-skidkung och skrinnarkung. 
Jag var 10 år. Skaffade mig genast en Sigge Eriksson mössa som blev högsta mode bland oss unga på den tiden. 
Nej, det som avgör Stockholms öde i eftermiddagens omröstning, är att man inte fått några statliga garantier. Kan vara helt avgörande i IOK:s ögon. 
Dessutom har man presenterat en svajig budget på 13 miljarder för spelen. Det normala priset är 30 till 40 miljarder riksdaler, för ett vinter-OS. 
I bästa fall.
Värst är Sotji i Ryssland 2014. 
Där kostade spelen flera hundra miljarder kronor.
Montreal, Kanada, som arrangerade sommarspelen 1976, kämpar fortfarande med ekonomiska sviter.
Så därför är jag säker på att Cortina får spelen. De har allt redan klappat och klart. Därför tror jag också, att Stockholm-Åre får nobben. Klockan 18.00 för vi veta. Då kommer IOK-ordföranden, Thomas Bach avslöja värdstaden för vinter-OS 2026. 
Jag tror för en gång skull, att jag tippat rätt. 
Sorry.

Inga kommentarer: