söndag 28 augusti 2016

Ombyggnaden av Lomma centrum-kommunhövdingen laddar högersläggan mot Rockbäck

I veckan kunde jag avslöja byggbolaget, Veidekkes, förslag till detaljplan för den framtida utbyggnaden av Lomma centrum fram till Oscars bro. Jag uppmanade också de boende att protestera mot planerna att låsa in Höjeågatan. 
Det ska ni har klart för er inte uppskattades. Varken av de styrande eller den arbetsgrupp med tjänstemän i Lomma kommun som nu jobbar så svetten lackar med färdigställa detaljplanen. 
Det man minst av allt just i detta läget vill ha, är bråk om detaljplanen som knappast finns ens på kommunens papper. 
Det blev en brandkårsutryckning av kommunhövdingen, Anders Berngarn (m). 
Demokrati. 
Visst, men inte just nu. 
I ett inlägg i Facebook betonar han dock, att man ”diskuterat hur vi löser den inlåsning som drabbar Höjeågatan idag.” 
Samt avrundar med att, "det finns inget att protestera mot”. 
Jodå, säger jag. 
För protestera kan man alltid göra. 
Färdigt eller ofärdigt. 
Min avsikt med hela baletten, var att pröva reaktionen när demokratin kommer till byn. För den dagen detaljplanen är fix och klar, kommer den att ställas ut på biblioteket för allmänheten. 
Då är det kört. 
Det kallas demokrati. 
Eftersom det här är en omfattande byggnation som kommer beröra varje medborgare i byn, anser jag att det inte är helt fel att låta de boende redan nu göra sin röst hörd. 
Det visar sig inte vara lätt när demokratin kommer till byn. 
Anders Berngarn får väl banka vidare på mig. 
FOTNOT: Om du skrollar nedåt till inläggen den 23-och 25 augusti, så kan du läsa vad jag publicerat i frågan. Om du inte redan har gjort det. Kör i så fall en repris.

Inga kommentarer: