fredag 19 augusti 2016

Rio-OS: Usain Bolt störst-överlever svenska bragdväggen Tyskland?

Jag var tvungen gå upp i natt. Ville hemskt gärna se Usain Bolt skriva friidrottshistoria genom vinna 200 meters finalen. Det gjorde han, givetvis. Inte minsta problem. 
I min ensamhet i nattmörkret knäppte jag bilden på Usain Bolt i startblocken. Det är väl så som konkurrenterna ser honom: ett monster på löparbanan. 
Jag minns min förste sprinteridol från OS i Melbourne, Bobby Morrow, USA, som tog tre guld: vann 100 m på 10,5, korta stafetten samt 200 m på tiden 20,6. Nytt olympiskt rekord för 60 år sedan. 
I dag är Bobby 80 år. Lever ett stillsamt liv. 
Efter karriären blev han farmare och skicklig möbelsnickare. 
Jag tror inte Bolt behöver bli möbelsnickare efter sin karriär. 
Med 8 OS-guld som kan bli 9 med korta stafetten, blir han säkert en form av ambassadör med världen som arbetsplats. 
Undrar just om Bolt kommer titta på kvällens final mellan Tyskland-Sverige? 
Jag befarar det värsta. 
Tyskland är alltid Tyskland. 
En mardröm.
 Hoppas bara inte tyskorna läst sönder den svenska bragdväggen. Risken är då, att de plockar ner den. 
Bit för bit. 
Usch, så spännande det blir.
Frågan är hur längre?

Inga kommentarer: