söndag 31 maj 2015

Hallå Hasse Andersson! Här har du din fakir

Jag satt och tittade på det mysiga TV-programmet om och med Hasse Andersson. 
Hasse rev av den ena låten efter den andra som han skapat. Äkta skånskt country. Läckert. Plötsligt berättar han om sin marknadsvisa. Texten hämtad från ungdomens vilda år när Hasse lirade på Kiviks marknad. 
”La Pari hette en varité. Det var strippor och fakiren Mr Swing. Han kallades djävulen i den röda slängkappan. 
Där klack det till i mig. 
Hasse syftade på fakiren Kjell Swing. (texten fortsätter efter bilden)
När min blogg knappt var en vecka gammal den 15 juli 2008, lade jag ut en efterlysning på fakiren. 
Jag hade blivit intresserad av fakiren Kjell Swings öde och äventyr. Det gick de mest otroliga rykten om honom. 
Det senaste var att han omkommit i en brand i Hudiksvall samt många andra bisarra historier. Vad var sant? 
Vad var myt? 
Levde den internationellt berömde fakiren fortfarande? (texten fortsätter efter bilden)
Det blev ett enormt genomslag. En man ringde t o m från Finland sent en kväll och berättade om sina möten med fakiren Kjell Swing. 
Så där höll det på. Det blev ingen riktig ordning på någonting. Uppslagen otaliga. Fakiren var som uppslukad av jorden. 
Vilket skulle visa sig äga sin riktighet. 
För den 11 januari 2009 kunde jag på bloggen t o m visa upp fakirens grav på bild i bloggen. Efter det blogginlägget hörde anhöriga till Kjell Swing av sig. Hans tidigare fru i Blekinge skickade t o m över bröllopskortet. 
Det blev ännu ett blogginlägg med sorgkanter den 31 januari 2009. Nu också med polaren Cornelius Vreeswijk (1937-1987). 
Själva livet blev tuffare än livet som fakir. 
Kjell Swing låg död i sin etta i Malmö i en hel vecka innan han upptäcktes. Utfattig. Socialen fick betala begravningen. 
Så Hasse Andersson, läs mina blogginlägg om fakiren Kjell Swing. Då får du hela den fantastiska storyn om mannen du mötte en gång på Kiviks marknad.  
Det blev inget guld och gröna skogar för mannen du lärde känna en gång i tiden.
FOTNOT. Den 15 juli 2008. Klicka HÄR! Den 11 januari 2009. Klicka HÄR!. Den 31 januari 2009. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: