onsdag 6 maj 2015

Minns ni "Gröna Ön" i Lomma-hur gick sedan?

Här står jag tillsammans med dåvarande kommunhövding i Lomma, Thomas Håkansson och skålar för Gröna Ön. 
Det är i dag-på pricken-sex år sedan jag och Thomas drack en dopskål för ön som både fanns och inte fanns i den nedre av dammarna från Lomma centrum. 
Något namn hade inte ön. Det fick den nu; 
Gröna ön. 
Skål i Guinness, Irlands nationaldryck. En annan mer känd grön ö.
Jag skrev en hel del blogginlägg om ”upptäckten”. Insåg värdet av den unika flora och fauna som fått växa fredat i 22 år sedan ön skapades. 
Kopplade därför in Helena Björn, miljöstrateg i Lomma kommun. Jag ville få ha en utredning och inventering av ön. 
Det var allt tur det. 
Kommunens planerna var att ön denna vår 2009 skulle skövlas, rensas upp. Helena Björn stoppade omedelbart detta dödande ingrepp på en unik natur-kultur. 
Till mig skrev hon som svar, att några pengar fanns inte för varken utredning eller en inventering. 
I stället skulle hon koppla in Lunds universitet. Ön var ett lämpligt examensarbete inom biologi.
Nu har det gått sex år. 
Inget har hänt. 
Ingen verkar bry sig. 
I stället har ön i all tysthet växt sig frodig med både växtlighet och ett rikare fågellivet. En orörd häckningsplats. Rena guldgruvan för forskare. 
Den unika fauna och flora som fanns på ön för sex år sedan, har med andra ord blivit ännu mer spännande och mångfacetterad efter 28 år 2015. 
Jag får göra ett nytt försök. Väcka liv i de insomnade planerna. 
Hallå Helena Björn! 
Hör du mig?


NY RONDELL I LOMMA
I dag invigdes den nya rondellen i Lomma. Dagens kommunhövding, Anders Berngarn, höll tal. Veteranbilar blev rondellens första bilar. Fint ska det vara.
Konstverket du kan se på bilden heter ”Seglet”, av Ingrid Enarsson. 
Gillas. 
Hör verkligen hemma i Lomma. 
Bra jobbat, Ingrid. 
Den nya cirkulationsplatsen är korsningen där Södra Västkustvägen/väg 908 ansluter sig till Strandvägen/väg 905 i Lomma. 
Bilder Tommy Nordström. 
Tack, Tommy.

Inga kommentarer: