torsdag 7 maj 2015

Fred! Andra världskriget slut. ”Döden tiger som muren”

I min hand håller jag en bit från en vägg i Auschwitz. 
Det är inte vilken souvenir som helst. 
Det är dödens egen hemska souvenir. 
I Auschwitz gasade och eldade nazisterna upp över en miljon människor. Minst nittio procent var judar. 
Ett fruktansvärt brott mot mänskligheten. 
Jag besökte Auschwitz i mitten av 2000-talet. Det skakade om mig i grunden. 
Jag såg allt som visades upp; gaskammaren, förbränningsugnarna, fängelsehålorna med endast ståplats, lägren, avrättningssnaror, gasburkar, hår, hårflätor, skor i drivor med mera hemskheter. 
Allting var bara så förfärligt. 
Plötsligt sparkade jag till en sten som visade sig vara en bit av en vägg. Jag bockade mig ner. Plockade upp den. 
”Döden tiger som muren”, tänkte jag och stoppade ner den i min tygpåse. 
Den fick bli mitt minne av andra världskriget. 
Dödens egen hemska souvenir. 
Tänk om den kunde prata?

Inga kommentarer: